آزمایشگاه نیکان اکسیر آزما نکسانیکان اکسیرآزما 
تلفن: ۳۴۴۲۳۹۸۱-۰۲۶
info[@]nexaco.ir
البرز-کرج-خیابان شهید بهشتی- بلوار امام جعفر صادق-نبش هفتم شرقی-پلاک۲۹ 
 

آزمون های رنگ های ساختمانی، صنعتی و خودروئی (بخش اول)

آزمون های رنگ های ساختمانی، صنعتی و خودروئی (بخش اول)

آزمون های رنگ های ساختمانی، صنعتی و خودروئی به بخش اصلی تقسیم میشوند. آزمون های کیفی و آزمون های کمی و عملکردی رنگ.

در مورد آزمون های کیفی معمولا شکل ظاهری محصول و وضعیت ظاهری آن مورد توجه است. همچنین بررسی اعمال پوشش و زمان خشک شدن سطحی و عمقی نیز جزو آزمون های هستند که معمولا در تمامی استانداردهای رنگ ها مورد توجه قانون گذار قرار گرفته است. در این مقاله به بررسی تعدادی از آزمون های مهم وضعیت ظاهری رنگهای ساختمانی، صنعتی و خودروئی خواهیم پرداخت. در مقالات آینده دیگر تست های مهم آزمون های رنگ ها را تشریح و بررسی خواهیم کرد. شما میتوانید با تماس با شرکت و یا مطالعه خدمات آزمایشگاه جهت ارسال نمونه هماهنگی های لازم را به عمل آورید.

وضع ظاهري پوشرنگ در قوطي

هنگامي كه در قوطي پوشرنگ را جهت آزمون بازمي كنيد، پوشرنگ بايد يكنواخت و عاري از اجسام اضافي باشد، همچنين نبايد علائمي از رويه بستن و ژله شدن  داشته باشد و جدا شدگي رزين و حلال از رنگدانه ويا رسوب آن بايد در حدي باشد كه با هم زدن پوشرنگ به راحتي به صورت يكنواخت در آيد.

در مورد رنگ هاي پلاستيك و نيم پلاستيك وقتي در ظرف محتوي پوشرنگ را باز مي كنيد پوشرنگ بايد بدون حباب، پوسته سطحي، كپك، مواد خارجي، ومواد حاصل از خوردگي، جداشدگي رنگ و رسوب سخت باشد. اگر جدايي يا دو لايه شدن مشاهده شود، لايه جدا شده بالايي نبايد از پنج درصد كل عمق پوشرنگ موجود در ظرف بيشتر باشد.

مقاومت به رويه بستن

چنانچه 4/3 يك قوطي در دار را از پوشرنگ پر نموده و به مدت 48 ساعت در دماي 5±40 قرار داده شود پس از اتمام اين مدت پوشرنگ بايد فاقد رويه باشد.

قابليت رقيق كردن

پوشرنگ را با حجم مشخصي از حلال هاي قابل قبول مانند حلالAW402  رقيق نماييد و بگذاريد پوشرنگ رقيق شده براي مدت ذكر شده در آزمون باقي بماند. پس از اين مدت پوشرنگ رقيق شده نبايد داراي رسوب بوده و فازهاي مختلف در آن مشاهده شود.

در مورد رنگ هاي پلاستيك و نيم پلاستيك چنانچه پوشرنگ را طبق دستورالعمل سازنده با آب رقيق كنيد بايد به سهولت و بدون ايجاد كف تا رسيدن به يك حالت يكنواخت با آب مخلوط گردد. در صورتيكه پوشرنگ رقيق شده را به مدت 72 ساعت در دماي 5±23 درجه سلسيوس نگهداري كنيد، نبايد علائمي از رسوب سخت يا ناپايداري در پوشرنگ ديده شود، به طوري كه تا رسيدن به يك حالت يكنواخت دوباره به سادگي مخلوط شده و ويژگي هاي نامطلوب نداشته باشد.

قابليت اعمال پوشرنگ (قلم مو، رنگپاش، غلطك)

  • قابليت اعمال پوشرنگ با قلم مو:

چنانچه پوشرنگ طبق شرايط ذكر شده در استاندارد مورد آزمون قرار گيرد، بايد به خوبي زير قلم مو قابليت گسترش و يكنواختي داشته و به سهولت قابل استفاده باشد. فيلم خشك پوشش بايد عاري از تبله و شره بوده و فاقد آثار قلم مو، شناوري رنگدانه، رگه رگه شدن و جدايي لبه هاي پوشرنگ و يا هر نوع خصوصيات نامطلوب ديگري باشد.

  • قابليت اعمال پوشرنگ با رنگپاش:

چنانچه پوشرنگ مطابق استاندارد مورد آزمون قرار گيرد، بايد به آساني از دهانه رنگپاش پاشيده شود و سطح رنگ شده بايد فاقد آثار شناوري رنگدانه، تبله، شره و يا ناصافي هاي پوست پرتقالي باشد.

  • قابليت اعمال پوشرنگ با غلطك:

چنانچه پوشرنگ مطابق استاندارد مورد آزمون قرار گيرد، بايد بطور يكنواخت روي سطح مشاهده گردد و فاقد آثار جدايي لبه هاي پوشرنگ، شناوري رنگدانه و هر نوع خصوصيات نامطلوب ديگر روي قشر خشك و تر پوشرنگ باشد.

  • قابليت پوشش دهي مجدد:

چنانچه پوشرنگ مطابق استاندارد مورد آزمون قرار گيرد، در خلال اعمال پوشرنگ، لايه زيرين نبايد تخريب يا تحت تاثير  قرار گرفته و در طول زمان خشك شدن بايد عاري از هر گونه عيوب ظاهري باشد. همچنين فيلم خشك پس از 24 ساعت بايد ظاهر و رنگي يكنواخت داشته و عاري از چروك، ترك هاي ريز و ساير عيوب قابل رويت باشد.

يادآوري: اثر پوست پرتقالي شدن به ميزان كم را مي توان ناديده گرفت.

  • آزمون تعیین زمان خشک شدن

خشک شدن سطحی

خشک شدن کامل

خشک شدن عمقی

خشک شدن غبارناپذیری

آزمایشگاه نکسا

با سلام ، در کوتاه ترین زمان پاسخگو خواهیم بود.